Innovaties van De Nieuwe Utrechtse School
Innovaties van De Nieuwe Utrechtse School
We versnellen door in te zetten op actuele thema’s en onderwijsinnovaties. Bekijk voorbeelden van grote innovaties , met de focus op multidisciplinariteit en samenwerking in netwerken.
Herziening bestaande UMC Utrecht opleidingenuitklapper, klik om te openen
Op dit moment worden er meerdere curricula van verschillende opleidingen die worden aangeboden binnen het UMC Utrecht herzien. In de herzieningen worden de thema’s van De Nieuwe Utrechtse School meegenomen.
Bachelor Zorg, Gezondheid en Samenlevinguitklapper, klik om te openen
De bachelor Zorg, Gezondheid en Samenleving is een interdisciplinaire bacheloropleiding opleidt tot professionals die:
- een brede blik hebben op de zorg voor de gezondheid van mens en dier in relatie tot hun leefomgeving;
- de ontwikkelingen in de samenleving en de eigen rol daarin willen begrijpen en;
- die in samenwerking met anderen werken aan oplossingen voor complexe gezondheidsvraagstukken.
Deze bacheloropleiding bereidt voor op één van de klinische masterprogramma’s aan de Universiteit Utrecht die opleiden tot dierenarts, arts (uitsluitend via het selectieve masterprogramma Selective Utrecht Medical Master, afgekort SUMMA), apotheker, of een ander masterprogramma op het gebied van de gezondheidszorg.
Master Medical Humanitiesuitklapper, klik om te openen
Deze master bestudeert en analyseert complexe uitdagingen binnen zorg en gezondheid vanuit verschillende perspectieven en ontwikkelt innovatieve oplossingen om deze problemen aan te pakken. In de master gebeurt dit door een constante wisselwerking van kennis, competenties en inzichten vanuit enerzijds de geneeskunde en gezondheidswetenschappen inclusief biomedische wetenschappen en de zorgdisciplines, en anderzijds de geesteswetenschappelijke disciplines geschiedenis, filosofie, ethiek, communicatie, literatuur en kunsten.
Deze opleiding is uniek in Nederland: alleen in Utrecht wordt een MSc-programma Medical Humanities aangeboden. De samenwerking tussen de faculteiten Geesteswetenschappen en Geneeskunde van de Universiteit Utrecht i.s.m. het Universitair Medisch Centrum Utrecht maakt het een onderscheidend masterprogramma door de interdisciplinaire inhoud en methoden, het multidisciplinaire docententeam, en de praktijkgerichte toepassingsgebieden. Het programma is ook in deeltijd toegankelijk voor zorgprofessionals.
Challenge Based Educationuitklapper, klik om te openen
Challenge based education is een onderwijsconcept waarin studenten aan de slag gaan met maatschappelijke, complexe vraagstukken, veelal in een interdisciplinaire en/of interprofessionele setting. De gezondheidszorg heeft immers te maken met grote uitdagingen: de recente SARS-CoV2 uitbraak toont de enorme impact van een pandemie op zorg en samenleving; globale thema’s zoals luchtvervuiling en klimaatverandering zullen de gezondheid(szorg) blijvend beïnvloeden; continue worden nieuwe technologieën geïntroduceerd, die het handelen van de zorgprofessionals blijvend beïnvloeden. Hiernaast verschuift het accent in de gezondheidszorg van genezing naar preventie en leefstijl, met een veranderende en grotere rol van de patiënt.
De complexiteit van al deze vraagstukken kunnen niet alleen vanuit een biomedisch perspectief opgelost worden en vraagt daarom meer dan ooit om interdisciplinaire samenwerking, waarin perspectieven vanuit verschillende disciplines geïntegreerd dienen te worden voor in een creatieve zoektocht naar innovatieve oplossingen. De opleidingen van het UMC Utrecht zullen de professionals van de toekomst dus beter moeten voorbereiden op deze vorm van samenwerken aan grote uitdagingen. Daarnaast zal de toekomstige zorgprofessional, naast het actief overbruggen en samenwerken met andere disciplines, het vermogen moeten ontwikkelen tot voortdurende aanpassing aan een veranderende context. Deze “adaptieve expertise” duidt op het vermogen om nieuwe, complexe problemen in veranderende situaties te kunnen oplossen, en vraagt van studenten om flexibiliteit en openstaan voor nieuwe ideeën en inzichten. Voor expliciete interdisciplinaire samenwerking en training van vaardighedencompetenties, die helpen bij het ontwikkelen van deze adaptieve expertise, zoals ervaring opdoen met complexe problemen, integratie en transformatie van kennis, leren van gemaakte fouten, is op dit moment te weinig ruimte in de huidige opleidingen.
The New Utrecht School for Advanced Studyuitklapper, klik om te openen
Om een fysieke en intellectuele infrastructuur voor baanbrekende onderwijs- en onderzoeksprojecten te bieden, die Utrecht tot een internationaal erkend symbool van interdisciplinaire samenwerking op het gebied van gezondheid maken werken we aan 'The New Utrecht School for Advanced Study'. Dit instituut wil, als samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het UMC Utrecht, een gefocuste en diverse groep regionale en (inter)nationale wetenschappers en professionals uit alle disciplines en de kunsten bij elkaar brengen om samen creatieve en innovatieve oplossingen te bieden voor de huidige en toekomstige uitdagingen in het gezondheidsdomein.